درباره‌ما

مجموعه فرهنگی تبلیغی نورالهدی مجموعه‌ای مردمی، و ویژه بانوان، که از سال 1385 فعالیت خود را آغاز نموده است. نورالهدی در دو حوزه ی تخصصی تئاتر بانوان و ورزش دفاع شخصی مشغول به کار است و از این مسیر به جذب، ارائه محتوا و تشکیل گروه های تبلیغی و فرهنگی می پردازد. محل اصلی فعالیت نورالهدی در قم است و نمایندگانی در سایر شهرستان ها دارد.

این مجموعه در حال کار بر روی سبک جدیدی در تئاتر به نام «تئاتر فطری»ست که نگاهی نو به عرصه ی هنر و تئاتر دارد. تئاتری اسلامی که هم در محتوا به تبلیغ دین  و بصیرت افزایی می پردازد و هم در فرم به صورت تخصصی اجرا می گردد. تئاترهای «جابر 1 و2» نمونه‌هایی از این سبک بر روی صحنه است که در سال های اخیر، بیش از 300 مرتبه در قم و بیش از 50 شهر و شهرستان ایران اجرا شده است.

حوزه های فعالیت:

تئاتر ویژه بانوان
تئاتر صحنه ای/ عروسکی / رادیویی

ورزش دفاع شخصی
سبک قوه الرّمی

مهندسی فرهنگی
ویژه نوجوانان / ویژه طلاب و دانشجویان

با توجه به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری دام عزه العالی نسبت به استفاده از ابزارهای هنری و نوین در راه تبلیغ دین، و نیز استفاده از ابزارهای فرهنگی برای مقابله با جنگ نرم فرهنگی دشمن، نورالهدی عمده فعالیت های خود را با استفاده از ابزارهای هنری و ورزشی در پیش گرفته است.

اگر به روند آموزش، تمرین و اجرای یک تئاتر دقت شود، به دلیل ارتباطات زیاد بازیگران با یکدیگر چه در مرحله طولانی مدت تمرین و چه در اجرا اگر بازیگران نامحرم باشند، تبعات منفی بسیاری برای آنان خواهد داشت. همچنین نوع پوشش آنان، حرکات شدید بدن و ملودی های صدا (که همگی از لوازم خاص و حرفه بازیگری تئاتر هستند)، اگر در مقابل نامحرم فرض شود، به احتمال، جزو افعال حرام خواهد بود.

همچنین در فرض اینکه تمام بازیگران زن و مرد، با یکدیگر محرم باشند، مخاطب آنان (چه زن و چه مرد)، نسبت به آنان نامحرم است. به عبارت دیگر، مخاطب هنگام اجرای تئاتر، مجبور به نگاه مستقیم به مرد یا زن نامحرم روی صحنه خواهد بود (زیرا فهم داستان و استغراق در آن، در عرصه ی تئاتر، مبتنی بر نگاه مستقیم است)؛ این نگاه از سوی مخاطب به بازیگر نامحرم، که احتمال فتنه و گناه در آن وجود دارد، نمی تواند عرصه ای پاک برای انتقال مفاهیم پاک الهی باشد.

ادله ای که ذکر شد، توضیح مختصری بود نسبت به علت تک جنسیتی بودن تئاتر در «تئاتر فطری». تک جنسیتی بودن به معنای اجرا تئاتر بانوان برای مخاطب خانم و اجرا تئاتر مردان برای مخاطب مرد است.

اما تک جنسیتی بودنی که در تئاتر بانوان به لحاظ بازیگر رعایت می شود، به دلایل دیگری نمی تواند در تک جنسیتی بودن شخصیت های داستان نیز لحاظ شود. زمانی که تمام گروه بازیگران، خانم هستند، مسأله حساسیت بازی در کنار نامحرم حل شده است. اما می توان از ظرفیت های موجود بهره برد و تئاتری را به روی صحنه آورد که هم نقش های زنانه داشته باشد هم مردانه؛ یعنی زنان، نقش مردان را نیز بازی کنند.

در اینکه برخی داستان ها نیازی به وجود شخصیت مرد ندارند و می توانند کاملا زنانه اجرا شوند، تردیدی نیست. اما برخی موضوعات و مسائل روز اجتماعی و خانوادگی به ناچار مستلزم حضور نقش های مردانه در داستان اند. به همین دلیل اگر در آن مسائل که طرح آنها برای مخاطب نیز ضروری ست نقش مردانه حذف شود، بازی باورپذیر نخواهد شد و این مسأله در بیش از 15 سال اجرای تئاتر های مختلف این گروه با محوریت تک جنسی بودن داستان در تئاترهای صحنه ای به تجربه ثابت شده است.

تئاترهای نورالهدی توسط بانوان بازیگر و برای بانوان اجرا می گردد و به خاطر قوت نمایشنامه و بازی بازیگران، برای مخاطبین باورپذیر و مورد استقبال واقع شده است.

مصاحبه مسئول واحد تئاتر و ورزش نورالهدی